SUMIKOの「ブロマガもまったりお送りしております?」

二日に一度ゲーム実況動画をあげています。ニコニコからはてなブログへ引っ越してきました。

【Rising World】アップデート0.6.5:プラグインAPL

アップデート0.6.5:プラグインAPL
 
皆さん、こんにちは。
 
新しいプラグイン API の最初の (実験的) バージョンが利用可能になりました! これにより、さまざまな方法でゲームを変更できます。 ゲーム イベント (プレイヤーがアイテムを拾ったり、ダメージを受けた場合など) にフックして、それに応じて応答することができます。 カスタム 3D モデルの読み込み、カスタム サウンドやインターネット ストリームの再生、新しい UI 要素の作成も可能です。
 
プラグイン API には、従来のMODと比較していくつかの利点があります。マルチプレイヤーでは、プラグインは常にサーバー上で実行されます。これは、クライアントがそのサーバーでプレイするためにプラグインやモッドをダウンロードする必要がないことを意味します。 これにより、クライアントのセキュリティも向上します (潜在的に悪意のあるコードがクライアント側で実行されないため)。 それに加えて、ゲームはクライアント間の同期を自動的に処理するため、マルチプレイヤー対応のプラグインを簡単に作成できます。
ところで、プラグインは通常、ゲームの更新後も互換性を維持し、プラグインが他のプラグインと干渉するリスクははるかに低くなります.
 
古い API とは異なり、新しいプラグイン API は Unity アセット バンドルをサポートするようになりました。これにより、ほぼすべての Unity コンポーネント (カスタム マテリアルとシェーダー、パーティクル エフェクト、物理コンポーネントなど) を含む、Unity で作成されたプレハブを読み込むことができます。
 


Unity で作成され、プラグイン API を介して (アセット バンドルを介して) 読み込まれたカスタム VFX パーティクル エフェクト
 
もちろん、モデル ファイル (.obj や .fbx など) を直接読み込むこともできます。 API を使用すると、モデル (または任意のサブコンポーネント) をさかのぼって変更することもできます。
 
プラグイン API を介してロードされたカスタム 3d モデル (fbx ファイル)
 
これはまだ試験的なリリースであることに注意してください。 一部のイベントとメソッドはまだ機能しない可能性があり、プラグインの使用時に他の問題やバグに遭遇する可能性もあります。 バグに遭遇した場合、または新しい API メソッドに関する質問やリクエストがある場合は、お知らせください。 フォーラムに API の専用セクションがあります: https://forum.rising-world.net/board/36
Java バージョンの古いプラグインは自動的には互換性がありませんが、新しい API へのアップグレードは非常に簡単なはずです (わずかな構文変更のみでした)。 ただし、これはプラグイン作成者のみができることです。
 
更新されたサンプル プラグインIDE のセットアップ方法に関する詳細なガイドを近日中に提供しますが、当面は、https://forum.rising-world.net/thread/12493 で基本的な情報を確認できます。
 
新しい API とは別に、この更新ではいくつかの新しい機能も導入されています。 いくつかの変更とバグ修正だけでなく、さまざまな新しいオブジェクト (足場、チェスト、座席、調理用グリルなど) があります。

それに加えて、ネットワークシステムにいくつかの改善を実装しました。 これにより、一部のユーザーがマルチプレイヤーで経験していたラグが修正されるはずです。
 
いつものように、完全な変更ログが添付されています。 次回のアップデートにご期待ください :)
 
変更ログ 0.6.5 (2023-04-12):
[新規] プラグイン API
[新規] はしご要素やトラップドアを含む 10 個の足場オブジェクトを追加しました
[新規] 座席オブジェクトを追加しました(Java バージョンの座席に似ていますが、サイズ変更可能になりました)
[新規] 3つの新しい宝箱を追加
[新規] キャンプファイヤー グリルを追加しました(肉を焼くため)
[新規] 木を切ったり、物を破壊したりすると、近くの動物が怖がるようになりました
[新規] クリエイティブ モードの F8 (1) ツールで連続編集が可能になりました (マウスの左ボタンを押したままにします)。
[新規] 新しい音楽トラックを追加
[変更] Unity バージョン 2022.2.12f1 に更新
[変更](ペイントローラーを使用して)ボートをペイントできるようになりました
[変更] クラフト メニューの検索バーがブロック ID も受け入れるようになりました(特定のブロック マテリアルを検索するため)。
[変更] 「setp」コンソール コマンドがより小さい値(0.0001 以下)をサポートするようになりました
[変更] キャンプファイヤーのダメージ範囲を縮小
[変更] パーミッションの変更によりフライモードが無効になった場合(エリアに入ったときなど)、落下ダメージを受けなくなりました
[変更] 送信されたプライベート チャット メッセージがチャットにも表示されるようになりました (マルチプレイヤー)
[変更] スポットが同一の変換を持つ同一のオブジェクトによって既に占有されている場合、オブジェクトの配置は機能しなくなりました
[変更] 単一の構成要素の編集も「元に戻す」の対象になりました
[変更] 世界にたくさんの松明が置かれた場合のパフォーマンスの向上
[バグ修正] 植物が時々成長しないバグを修正しました
[バグ修正] デモ ワールドを読み込もうとするとクラッシュする問題を修正
[バグ修正] アイテムを変更すると、ブループリントの選択エリアがリセットされるようになりました
[バグ修正] Rake が水中で適切に機能するようになりました
[バグ修正] 無効な ID を持つスポーン ブロックがインベントリをクリアしなくなりました
[バグ修正] 特定の反転オブジェクトを配置する際にスパム メッセージが表示される問題を修正
[バグ修正] ロックされたドアのアニメーションが欠落していた問題を修正
[バグ修正] たくさんのオブジェクト(家具など)を含むチャンクがロードされた場合のカクつきを修正
[バグ修正] 拾おうとするとオブジェクトが壊れる問題を修正 (マルチプレイヤー)
 
 
 
Hi folks,

The first (experimental) version of the new Plugin API is now available! It enables you to modify the game in many ways. You can hook into game events (e.g. if the player picks up an item or receives damage) and respond to them accordingly. You can also load custom 3d models, play custom sounds or internet streams or create new UI elements.

The Plugin API has a few advantages compared to traditional modding: In multiplayer, plugins are always executed on the server - this means the client does not have to download any plugins or mods in order to play on that server. This also increases the security for the client (because no - potentially malicious - code is executed on his end). In addition to that, the game handles sync between clients automatically, which makes it a lot easier to create multiplayer-compatible plugins.
Plugins usually remain compatible after a game update btw, and the risk of plugins interfering with other plugins is a lot lower.

Unlike the old API, the new Plugin API now supports Unity Asset Bundles: This enables you to load prefabs created in Unity, which may contain almost any Unity component (e.g. custom materials and shaders, particle effects, physical components etc).




Custom VFX particle effects created in Unity and loaded through the Plugin API (through an Asset Bundle)



But of course you can also load model files (like .obj or .fbx) directly. The API also enables you to modify the models (or any sub-component) retroactively.


Custom 3d model (fbx file) loaded through the Plugin API



Please bear in mind that this is still an 
experimental
 release! Some events and methods may still not work, and you may also run into other issues or bugs when using plugins. If you encounter any bugs or if you have any questions or requests for new API methods, please let us know! We have a dedicated section for the API in our forums: https://forum.rising-world.net/board/36
Old plugins from the Java version are not automatically compatible btw - but upgrading them to the new API should be quite easy (there were only minor syntax changes). However, this is something that can only be done by the plugin creator.

We'll provide updated example plugins and a detailed guide about how to set up your IDE soon, but in the meantime, you can find some basic information here: https://forum.rising-world.net/thread/12493
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Apart from the new API, this update also introduces a few new other things. There are various new objects (scaffoldings, chests, seating, cooking grill etc) as well as several changes and bugfixes.

In addition to that, we've implemented some improvements to the network system. This should fix some lags some people were experiencing in multiplayer.

As always, you can find the full changelog attached. Stay tuned for the next updates :)


Changelog 0.6.5 (2023-04-12):
  • [New] Plugin API
  • [New] Added 10 scaffolding objects, including ladder elements and a trapdoor
  • [New] Added seat object (similar to the seat in the Java version, but now resizable)
  • [New] Added 3 new chests
  • [New] Added campfire grill (to grill meat)
  • [New] Cutting a tree or destroying an object now scares nearby animals
  • [New] Creative Mode F8 (1) tool now provides continuous editing (hold left mouse button)
  • [New] Added new music tracks
  • [Change] Updated to Unity version 2022.2.12f1
  • [Change] You can now paint boats (by using the paint roller)
  • [Change] Search bar in crafting menu now also accepts block ids (to search for a particular block material)
  • [Change] The "setp" console command now supports smaller values (0.0001 and smaller)
  • [Change] Reduced damage radius of campfires
  • [Change] You no longer get fall damage if fly mode gets disabled due to permission change (e.g. when entering areas etc)
  • [Change] Sent private chat messages are now also shown in your chat (multiplayer)
  • [Change] Placing objects no longer works if the spot is already occupied by an idential object with identical transform
  • [Change] Single construction element edits are now also covered by "undo"
  • [Change] Improved performance if lots of torches were placed in the world
  • [Bugfix] Fixed a bug that prevented plants from growing sometimes
  • [Bugfix] Fixed crash when trying to load a Demo world
  • [Bugfix] Blueprint selection area now gets reset after changing item
  • [Bugfix] Rake works properly underwater now
  • [Bugfix] Spawning blocks with an invalid id no longer clears the inventory
  • [Bugfix] Fixed warnings being spammed when placing certain inverted objects
  • [Bugfix] Fixed missing animation for locked doors
  • [Bugfix] Fixed stuttering if chunks with lots of objects (e.g. furniture) were loaded
  • [Bugfix] Fixed objects breaking when trying to pick them up (in multiplayer)