SUMIKOの「ブロマガもまったりお送りしております?」

二日に一度ゲーム実況動画をあげています。ニコニコからはてなブログへ引っ越してきました。

アップデート 0.5: ワールド生成

アップデート 0.5: ワールド生成

プレイヤーの皆さん

 

ついにワールド世代アップデートが利用可能になりました! これは、ゲームが非常に多様でランダムに生成された世界を提供するため、真のゲームチェンジャーです。

ゲームは、無限の海に囲まれたさまざまな巨大な島を生成します。 これらの島には、湾、湖、山などの多くの詳細が含まれています。 高い山の頂上は雪で覆われています。
多様な森林などの温暖な気候のバイオームも利用でき、ゲームはさまざまな地形の詳細を生成して、景観を豊かに保ちます。

水は動的になりました (まだ実験的ではありますが)。これは、たとえば湖のほとりを掘った場合に地形に適応することを意味します。 クリエイティブ モードでは、動的な水または静的な水のいずれかを配置できます (これにより、構築が少し簡単になる場合があります)。現在、クリエイティブ モードで使用できるさまざまな新しい水関連のツールもあります。 ただし、これはまだ水の最終的な実装ではないため、まだいくつかの制限があります。 将来的には、専用の水に関する別の更新が行われる予定です。

島の間を移動するために、このアップデートでは 2 つのボートが導入されています。 より多くの船、特に大型船が計画されています。

新しいワールドを作成するときに、スーパーフラット ワールドも作成できるようになりました (Java バージョンでの動作と同様)。古いデモ ワールド (この更新の前に作成されたもの) も互換性を維持します。新しいデモ ワールドを作成したい場合は、シード "Demo" を使用してください ;)

また、新しい鉱石 (地下に出現)、新しいカボチャの植物、2 点間の距離を測定できる測定テープ (建物の作成時に非常に便利) などのさまざまな新しいアイテムも利用できます。
もう 1 つの便利な変更は、ペイント ローラーとペイント ブラシに影響します。右クリックすると、カラー ピッカーを含むカラー選択ダイアログが表示されるようになりました。

利用可能な他の多くの生活の質の機能 (インベントリのホットキー、ブループリント アイテムのプレビューなど)、バックアップ機能 (特にマルチプレイヤーに関連するもの) があり、クリエイティブ モードの地形と削除を高速化するためにいくつかの最適化を行いました。もちろん、多くのバグも修正しました。

新しいコンテンツとは別に、Steam P2P マルチプレイヤー モード (つまり、「友達と遊ぶ」オプション) も作り直しました。これは、Steam の新しい「ネットワーキング ソケット」に基づいており、従来の P2P ネットワーキングよりも優れたパフォーマンスを提供するはずです。





ゲームはより多くの植生を生成するようになりました。残念ながら、特に低ハードウェアではパフォーマンスに影響を与える可能性があります。 私たちはこの問題を認識しており、植生をより効率的に処理するいくつかの最適化に取り組んでいます。 残念ながら準備が間に合いませんでしたが、できるだけ早く準備を整えます。

いつものように、バグを見つけた場合、または質問やフィードバックがある場合は、お知らせください。 NPCが登場する次のアップデートにご期待ください! :)

 

変更ログ 2022-10-31 (0.5):


[NEW] ワールド生成

  • ランダム島生成
  • 無限の海
  • 湾と湖のランダム生成
  • 背の高い山のランダム生成
  • 高い山の頂上は雪で覆われています
  • ランダムに分布する温帯気候バイオーム (森林、牧草地など)
  • ランダムに生成された地形の詳細


[NEW] 流れる水(実験的)

[NEW] 30 の新しい地形マテリアル / テクスチャを追加

[New] 新しいボート: 手漕ぎボートと RIB

[New] 手漕ぎボートは収納コンパートメントで拡張可能

[New] 新アイテム: 2 点間の距離を測定するメジャー

[NEW] 新しい鉱石: 金、アルミニウム、タングステン、石炭、硫黄

[NEW] 新しい栽培可能な植物: カボチャ

[New] 新しいアイテム: かぼちゃ、かぼちゃのスライス、ジャック オー ランタン

[New] 新しいアイテム: 布、繊維、糸、ロープ、ワイヤー、回路基板

[New] 繊維や綿から糸を紡ぐために使用される紡績車

[NEW] 鉱石の量とワールド タイプ(デフォルトとスーパーフラット)を変更できるワールド作成ダイアログ

[NEW] ペイント ローラーを右クリックすると、色選択メニューが表示されるようになりました (カスタム カラーを選択することもできます)。

[New] 新しいクリエイティブ モードの水ツール (F5): 水を配置 (5)、水をペイント (6)、ウォーター エリア ツール (7)

[NEW] 要素の属性を変更するための新しい「属性の編集」コンソール コマンド (ドアが遮られないようにするなど)

[NEW] 現在ロードされている LOD チャンクを再生成するための新しい「recalculatelods」コンソール コマンド(たとえば、チャンク間のギャップを修正するため)

[NEW] 作成メニューが自動的に最後の位置までスクロールするようになりました

[NEW] ストレージでも並べ替えと結合のボタンを使用できるようになりました

[NEW] テレポート オプションをプレーヤー リスト (i) コンテキスト メニュー (マルチプレーヤー) に追加

[NEW] クリエイティブ モードでインベントリ内のアイテムを複製するオプションを追加しました(インベントリ内のアイテムを右クリックするか、アイテムをホバーしながらホットキーを押します)。

[NEW] インベントリ内のアイテムの分割、インベントリ内のアイテムの複製、またはブロック形状の変更のためのオプションのホットキーを追加

[NEW] クリエイティブ モード ライト (L) がアクティブなときに表示される画面右下隅に小さなランプ アイコンを追加しました

[NEW] ワールドの変換が必要な場合、ゲームは最初にワールドのバックアップを作成します (何か問題が発生した場合に備えて)。

[New] 現在ロードされているワールドのバックアップを作成するための新しい「worldbackup」コマンド (マルチプレイヤーでも機能し、スケジューラと互換性があります)

[変更] 新しい Steam P2P マルチプレイヤーを実装しました(「Steam Networking Sockets」に基づき、より優れたパフォーマンスを提供します)

[変更] 地形素材に詳細を追加

[変更] 地形を採掘すると、より多くの石が得られるようになりました

[変更] さまざまな地形マテリアル間の遷移の改善

[変更] クリエイティブ モードの地形(F5)平坦化ツール(入力)の現在の標高を示すテキストを追加

[変更] 大きな設計図の元に戻すコマンドを大幅に高速化

[変更] クリエイティブ モードの削除ツールを高速化しました(多数の要素を同時に削除する場合)

[変更] 大きなブラシで作業するときのクリエイティブ モードの地形ツールの速度を上げました

[変更] クリエイティブ モード(F5)の地形ツールに、地形テクスチャのプレビュー画像が表示されるようになりました

[変更] コットンの最大スタックサイズを 999 に増やしました

[変更] ブループリント アイテム アイコンに、ブループリント コンテンツのプレビュー画像が含まれるようになりました

[変更] 新しいアイテムをインベントリに追加するとき、ゲームは最初にそれらを追加できる既存のアイテム スタックをチェックします

[変更] 包帯やその他の特定のアイテムのクラフト レシピを(一時的に)更新します

[変更] 手動のピボット スナップがアクティブな場合、要素の回転もワールド要素に合わせられるようになりました

[変更] 空腹と喉の渇きがデフォルトで有効になりました

[変更] クリエイティブ削除ツールは、選択領域に少なくとも 50% の要素が含まれている場合にのみ要素を削除するようになりました

[変更] ペイントローラーの範囲を拡大

[変更] 「ブロックのコピー」キーは、インベントリに 1 つのアイテムのみを追加するようになりました (構成ファイルで変更できます)。

[変更] アイテムをドロップするためのホットキーがインベントリでも機能するようになりました (ドロップしたいアイテムの上でキーを押します)

[変更] インベントリ/クラフトのホットキーを押すことで、クラフト メニューにいる間にインベントリに切り替えることができるようになりました (逆も同様です)。

[変更] 製錬炉の真上に立っているときや、火に近づきすぎたときにダメージを受けるようになりました

[バグ修正] かまどが 1 つの鉱石のみを製錬する原因となっていたバグを修正しました (一晩製錬中)。

[バグ修正] クリエイティブ モードの地形ツールを使用すると、まれに地形が消えるバグを修正しました

[バグ修正] スプルースの誤ったビルボードを修正 (見る角度によって異なります)

[バグ修正] Steam フレンド リストからマルチプレイヤー P2P セッションに参加する際のエラーを修正

[バグ修正] 変更されたサーフェスが含まれていて設計図のサイズが変更された場合、設計図が建設要素を正しく配置しない問題を修正

[バグ修正] コンソールとコマンドの提案に関するさまざまな問題を修正

[バグ修正] 唐辛子の苗木を植えても、植物がすぐに完全に成長しなくなりました

[バグ修正] テントで寝た後、地面を突き抜けなくなりました

[バグ修正] 大きな画面解像度を使用しているときにレポートを送信しようとするとエラーが発生する問題を修正

[バグ修正] マウス ボタンの入力が突然認識されなくなることがある問題を修正

 

 

 

 

Update 0.5: World generation
Hey folks,

finally the world generation update is available! This is a real game changer, because the game now provides a very varied, randomly generated world.



The game now generates various huge islands surrounded by an infinite ocean. These islands contain many details like bays, lakes and mountains. Tall mountain peaks are covered with snow.
There are also temperate climate biomes available, like diverse forests, and the game also generates various terrain details to keep the landscape rich in variety.







Water is now dynamic (albeit still experimental), this means it will adapt to the terrain if you dig up the banks of a lake, for example. In creative mode, you can either place dynamic water or static water (which makes building a bit easier sometimes) - there are also various new water-related tools available in creative mode now. However, this isn't the final water implementation yet, so this still has some limitations. There will be another, dedicated water update in the future.

In order to travel between islands, this update introduces two boats: A rowboat and a rigid-inflatable boat. More vessels, especially larger ships are planned.





When creating a new world, you can now also create superflat worlds (similar to how they worked in the Java version). Old demo worlds (created prior to this update) also stay compatible. If you wish to create a new demo world, just use the seed "Demo" ;)

There are also new ores available (which spawn underground), a new pumpkin plant as well as various new items, including a measuring tape, which allows you to measure the distance between two points (which is quite helpful when building).
Another handy change affects the paint roller and paint brush: right click now brings up a color selection dialog, including a color picker.

There is now a ton of other Quality-of-Life features available (hotkeys for inventory, preview on blueprint items etc), backup functionality (especially relevant for multiplayer), we've done some optimizations to speed up the creative mode terrain and removal tools and of course we've also fixed a lot of bugs.

Apart from the new content, we've also reworked the Steam P2P multiplayer mode (i.e. the "Play with friends" option). It's now based on Steams new "Networking Sockets", which should provide better performance compared to the legacy P2P networking.







The game spawns a lot more vegetation now, which may have performance implications unfortunately, especially on lower hardware. We're aware of this problem and we're working on some optimizations which will handle vegetation much more efficiently. Unfortunately this wasn't ready in time, but we will get it ready as soon as possible.

As always, if you find any bugs or if you have questions or feedback, please let us know! Stay tuned for the next update, which will introduce NPCs! :)


Changelog 2022-10-31 (0.5):
  • [New] World generation
    • Random island generation
    • Infinite ocean
    • Random generation of bays and lakes
    • Random generation of tall mountains
    • High mountain peaks are covered with snow
    • Randomly distributed temperate climate biomes (forests, meadows etc)
    • Randomly generated terrain details
  • [New] Flowing water (experimental)
  • [New] Added 30 new terrain materials / textures
  • [New] New boats: Rowboat and RIB
  • [New] Rowboat is expandable with a storage compartment
  • [New] New item: Measuring tape to measure the distance between two points
  • [New] New ores: gold, aluminium, tungsten, coal and sulfur
  • [New] New cultivable plant: pumpkin plant
  • [New] New items: pumpkin, pumpkin slices and jack o' lanterns
  • [New] New items: cloth, fibers, yarn, rope, wires, circuitboard
  • [New] Spinning wheel, which is used for spinning yarn from fibers or cotton
  • [New] World creation dialog where you can change ore amount and world type (default and superflat)
  • [New] Paint roller now brings up a color selection menu on right click (which also enables you to select a custom color)
  • [New] New creative mode water tools (F5): Place water (5), Paint water (6) and Water area tool (7)
  • [New] New "edit attribute" console command to change element attributes (e.g. prevent doors from getting obstructed)
  • [New] New "recalculatelods" console command to regenerate currently loaded LOD chunks (to fix gaps between chunks, for example)
  • [New] Crafting menu now automatically scrolls to the last position
  • [New] Sort and merge buttons are now also available for storages
  • [New] Added teleport options to player list (i) context menu (multiplayer)
  • [New] Added option to duplicate an item in inventory in creative mode (rightclick on item in inventory or hotkey while hovering item)
  • [New] Added optional hotkeys to split items in inventory, duplicate item in inventory or change block shapes
  • [New] Added small lamp icon to the lower right screen corner which is shown when the creative mode light (L) is active
  • [New] If a world conversion is necessary, the game first creates a backup of the world (in case something goes wrong)
  • [New] New "worldbackup" command to create a backup of the currently loaded world (also works in multiplayer, compatible with scheduler)
  • [Change] Implemented new Steam P2P Multiplayer (based on "Steam Networking Sockets", which provides better performance)
  • [Change] Added more details to terrain materials
  • [Change] You get more stone now when mining terrain
  • [Change] Improved transition between various terrain materials
  • [Change] Added text showing the current elevation of the creative mode terrain (F5) flatten tool (enter)
  • [Change] Greatly sped up undo command for large blueprints
  • [Change] Sped up creative mode removal tool (when removing lots of elements simultaneously)
  • [Change] Sped up creative mode terrain tools when working with a large brush
  • [Change] Terrain tools in creative mode (F5) now show preview images of terrain textures
  • [Change] Increased max stacksize of cotton to 999
  • [Change] Blueprint item icons now contain a preview image of the blueprint content
  • [Change] When adding new items to inventory, the game first checks for any existing item stacks they could be added to
  • [Change] Update crafting recipe of bandages and certain other items (temporarily)
  • [Change] Elements now also align their rotation to the world element if manual pivot snapping is active
  • [Change] Hunger and thirst is now enabled by default
  • [Change] Creative removal tool now only removes elements if the selection area contains at least 50% of them
  • [Change] Increased range of paint roller
  • [Change] "Copy block" key now only adds a single item to your inventory (can be changed in config file)
  • [Change] Hotkey to drop an item now also works in inventory (press the key while hovering the item you want to drop)
  • [Change] You can now switch to inventory while you're in crafting menu (and vice-versa) by pressing the inventory/crafting hotkey
  • [Change] You now get damage when standing right on top of a smelting furnace or when getting too close to the fire
  • [Bugfix] Fixed bug that caused furnaces to smelt a single ore only (while smelting over night)
  • [Bugfix] Fixed bug that caused terrain to disappear in rare cases when using creative mode terrain tools
  • [Bugfix] Fixed wrong billboard (depending from view angle) of spruce
  • [Bugfix] Fixed error when joining a multiplayer P2P session through the Steam friend list
  • [Bugfix] Fixed blueprints not placing construction elements correctly if they contain a modified surface and the blueprint was resized
  • [Bugfix] Fixed various issues with the console and command suggestions
  • [Bugfix] Planting chili saplings no longer results in instantly fully grown plants
  • [Bugfix] You no longer fall through the ground after sleeping in a tent
  • [Bugfix] Fixed error when trying to send a report while using a large screen resolution
  • [Bugfix] Fixed mouse button input sometimes being suddenly no longer recognized
  • [Bugfix] Fixed bug that prevented you from climbing inclined ladders
  • [Bugfix] Fixed floating plants sometimes not being removed while using creative mode terrain tools
  • [Bugfix] Fixed server browser sometimes not finding LAN games
  • [Bugfix] Depth-of-field effect no longer blurs the night sky
  • [Bugfix] Fixed some smaller typos and other issues